fbpx

SEO

Hoe maak je jouw website SEO-proof?

Misschien heb je er al wel eens wat over gehoord of over gelezen: SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. In dit artikel vertel ik je alles over hoe jij jouw website SEO-proof kan maken.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In Nederland noemen wij dit ook wel zoekmachine-optimalisatie. Maar wat betekent dit nou precies? Dat ga ik je uitleggen. Het gaat bij SEO om alle verbeteringen en werkzaamheden die als doel hebben om jouw website hoger in de organische zoekresultaten van Google te krijgen.

Maar…wat betekent organisch dan? Dit zijn alle zoekresultaten in Google waar je niet voor hoeft te betalen. Voor een advertentie in Google moet je bijvoorbeeld wel betalen. Met SEO trek je dus eigenlijk ‘gratis’, mensen naar je website toe. Want zeg nou zelf, als jij op Google zoekt naar een bepaald woord, klik je toch ook altijd één van de bovenste aan?

Linda Vaneker en content marketing

Gratis?

Helemaal gratis is het natuurlijk niet. Het kost veel tijd om een website helemaal te optimaliseren naar een SEO waardige website die hoog in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer je hier een online marketing bureau voor inschakelt, heb je er zelf geen omkijken meer naar én zij hebben de kennis en kunde om dit te doen voor jou. Mag ik je hierbij helpen?

SEO

1. Hoe SEO optimaliseren?

SEO bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. De content, de technische optimalisatie en de content buiten jouw website. Wat Google als criteria heeft om een website hoog in de organische zoekresultaten te laten verschijnen, weet niemand. Maar op basis van onderzoeken en testen kunnen we wel zeggen dat bovenstaande onderdelen heel belangrijk zijn.

Content

Content is alles op je website wat informatie geeft aan de bezoeker. Tekst, afbeeldingen, linkjes en foto’s. Voor SEO is de tekst op je website het allerbelangrijkste. Gewoon omdat Google dit goed kan lezen en begrijpen.

Gebruik kopjes

Door de goede zoekwoorden te gebruiken, de teksten te voorzien van H1 t/m H6, een metabeschrijving toe te voegen en het juiste focus keyword uit te kiezen zorgt Google ervoor dat mensen die zoeken op een bepaald zoekwoord, naar jouw website geleid worden. 

Handige tools

Handige tools bij het bepalen van de goede zoekwoorden zijn de Google Ads zoekwoordenplanner of typ eens een zoekwoord in Google en kijk op welke positie je staat.

SEO

2. Technische optimalisatie

Dit stukje van de optimalisatie gebeurd achter de schermen van je website. Hieronder vallen bijvoorbeeld een snelle laadsnelheid van de website, een goede site structuur en dat de website mobiel vriendelijk is. Wanneer een onderdeel hiervan niet klopt, kan je optimaliseren wat je wilt, maar Google zal je website niet hoog in de ranking tonen. Super belangrijk dus, die technische optimalisatie.

Content buiten jouw website

Misschien heb je wel eens gehoord van link building. Dit houdt simpelweg in dat een linkje naar jouw website, wordt geplaatst op andere websites. Google ziet dit als iets goeds. Staat de link van jouw website op veel andere websites en heb je de andere onderdelen voor elkaar? Kom maar op met die nummer 1 positie in de Google zoekresultaten.

Waarom is SEO belangrijk

Gemiddeld komt zo’n 80% van het website verkeer op jouw website via organische zoekresultaten! Door SEO in te zetten bouw je aan je naamsbekendheid en wordt jouw bedrijf zichtbaar voor een grote groep potentiële klanten. Door je goed te verdiepen in de juiste zoekwoorden bereik je precies de doelgroep die jij wilt bereiken. En dat allemaal zonder dure advertenties.

Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in goede SEO optimalisatie. En ik help je er graag bij! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Bel me eens of stuur een mail. Dan kijken we er samen naar.

Wil je meer weten over SEO optimalisatie?

Neem gerust contact met mij op.