Ik neem je hier mee in de online marketing van de detailhandel, een stukje plan van aanpak in ‘the real online world’ en geef je gratis tips om nog beter online zichtbaar te zijn. Ik ben no nonsens en help jou graag.
L!N online marketing heeft een flink aantal klanten, zo ook in de detailhandel.
Hiervoor verzorg ik niet alleen de online marketing, maar ben ook klankbord. Gewoon omdat ik hier veel ervaring mee heb. Online marketing, content marketing, SEO, nieuwsbrieven, websites, het is me tegenwoordig allemaal wat. Daarom neem ik je even mee in mijn ‘onlineland’ en beschrijf een paar zaken die van toepassing zijn in de detailhandel.
Hoe werkt het in de detailhandel?
De branches in deze detailhandel zijn:
- Ambulante handel
- Foodspeciaalzaken
- Levensmiddelenzaken
- Persoonlijke verzorging
- Warenhuizen
- Woninginrichting
We hebben hier dus te maken met de verkoop van producten.
De aanpak
Elke klant is verschillend, dus elke aanpak is verschillend. Maar wat altijd hetzelfde blijft is: laat maar zien wat verkoopt en laat maar zien hoe je dit doet. Klinkt simpel hè? Maar natuurlijk moet je wel weten voor wie je het doet. Als je maar wat doet, anders ga je met hagel schieten en bereik je niet je echte doelgroep.
Dus, bepalen we wie je doelgroep is, welke leeftijdscategorie, mannen of vrouwen? Welke onlinekanalen horen hierbij en ook welke teksten/beeldmateriaal.
Producten online verkopen
Kijk, wanneer je bijv. kleding, voeding of stoelen online verkoopt, laat je deze zien. Kies je voor goed beeldmateriaal zoals filmpjes en foto’s of ga je live. Hier zet je teksten en prijzen bij. Iedereen begrijpt dit en je doelgroep vindt het product mooi of niet. Maar wanneer je niets laat zien, is het zeker een gemiste kans en gaan ze naar je concurrent.
Jouw doelgroep is online
Vrijwel iedereen in NL is online, of het nu op Insta, Facebook, LinkedIn, TikTok, Snapchat of Youtube is, ergens is je doelgroep te vinden. Ze zijn er toch, dus waarom zouden ze jouw bedrijf daar niet tegenkomen?
Online bereikbaarheid
Wanneer je online wilt verkopen moet je duidelijk zijn in je bereikbaarheid. Je moet online bereikbaar zijn, want altijd hebben mensen vragen. Heb je mijn maat nog, valt het product klein of groot. Al deze vragen moet je snel kunnen beantwoorden. En dan heb ik het over bereikbaarheid tijdens werkuren. Ben je ’s avonds ook bereikbaar, dan rekenen klanten daarop en dit geldt natuurlijk ook voor het weekend. Jij bepaalt.
Hoe vinden ze jou online?
Nou, dat gaat niet vanzelf, daar moet jezelf ook actief in zijn. Tenzij je een heel gaaf uniek product hebt, dan zou het nog weleens vanzelf kunnen gaan. Op je Facebook- en LinkedIn pagina heb je vrij weinig bereik. Helaas maar waar. Dus moet je zelf volgers gaan uitnodigen. Wat heb je ze te bieden, like of comment je wel eens?
Veelal accepteren ze je uitnodiging wanneer jij ook hun berichten liked, comment of deelt. Dus wees zelf actief! Als jij nooit iets doet, doen zij dit ook niet.
“Welcome to the online world”
Wat kun jezelf doen?
Ik geef je 10 tips, waarmee jij gratis beter online zichtbaar bent. En nee, niks gaat vanzelf, maar het is wel gratis.
- Geef likes
- Geef comments
- Laat zien dat je betrokken bent
- Laat zien dat je er verstand van hebt
- Deel berichten
- Post zelf berichten
- Volg pagina’s
- Volg je doelgroep
- Nodig mensen uit
- Maak je netwerk groter
Probeer dit zeker een flink aantal keren in de week en hou je reacties in de gaten en reageer hierop.
Je zult zien dat ook jij met deze gratis tips snel online beter zichtbaar bent.
Ga je aan de slag? Of?
Online Daadkracht
Heb je een steuntje in de rug nodig?
Sluit je aan bij de Facebook community Online Daadkracht. Daar helpen wij jou gratis en voor niets om online goed zichtbaar te worden. Daar helpen wij elkaar, en daar ben je niet alleen, we doen het samen. Ieder op zijn eigen manier. Zie ik je daar?
Groetjes, Linda
L!N online marketing