Case 1
Online wachtwoorden – van wie zijn deze?
De serie met online cases trapt af met een praktijkvoorbeeld (van Linda) en Pascal Hulsegge geeft als advocaat Arbeidsrecht [JPR Advocaten] aan wat er in de wet geregeld is.
Dit keer gaat het over online wachtwoorden.
C A S E :
Linda:
Vroeger heeft een handige medewerker een Facebook- of LinkedInbedrijfspagina aangemaakt. Iedereen blij. Maar wat toen niet iedereen wist is dat deze altijd gekoppeld is aan een privé profiel. Je raad het al….
Na tijden wil het bedrijf een nieuwtje plaatsen op Facebook of willen ze het serieus online gaan aanpakken.
Online wachtwoorden
Stel dat deze medewerker met gedoe weg is gegaan bij je bedrijf en wil het wachtwoord niet afstaan of de beheerdersrol niet overdragen?
Van wie is dan deze pagina? En welke rechten heb je dan als werkgever?
* * * * *
In beginsel
Pascal:
“In beginsel behoort de pagina toe aan degene die de pagina heeft aangemaakt. Dit is in dit geval de werknemer.
Het is zeker mogelijk om via de rechter de werknemer de pagina te laten overdragen.
Of de rechter een dergelijke overdracht zal toekennen hangt af van de volgende omstandigheden:
* Komt de titel van de Facebookpagina overeen met de naam van de organisatie?;
* Was de werknemer in dienst toen hij/zij de Facebookpagina aanmaakte?;
* Is alle inhoud van de Facebookpagina gerelateerd aan de organisatie?;
Heeft de werknemer aan de hand van instructies bijdragen geplaatst?;
* Krijgt de werknemer tijd voor het beheren en bijhouden van de Facebookpagina als onderdeel van haar werkzaamheden?
Duidelijke afspraken
Wanneer werknemers een Facebook- of LinkedInpagina aanmaken voor het bedrijf, is het verstandig om hierover op voorhand duidelijke afspraken te maken en ook op voorhand te regelen hoe met het beheer wordt omgegaan in geval van een beëindiging van het dienstverband.
Worden deze afspraken niet nagekomen of is er niets overeengekomen, laat de rechtspraak gelukkig wel zien dat een werkgever niet gelijk met lege handen staat en dat overdracht toch nog mogelijk is
Een (lastige) case
Oh trouwens, heb jij een (lastige) case, stuur ons een mail en wellicht kunnen we dit ook in een anoniem bericht bespreken. Uiteraard krijg je vooraf de tekst te lezen.
Lees hier onze andere cases
Case 5 – Negatieve reactie op online content
In dit bericht behandelen we case 5, wat doe je wanneer ex medewerkers negatief reageren op je online content.
Case 4 – Verplicht liken en delen
In dit bericht behandelen we case 4, mag je je medewerkers verplichten om je berichten te liken en te delen op de online kanalen?
Case 3 – Online bedrijfsfoto’s
In dit bericht behandelen we case 3, een werknemer gaat uit dienst en hij staat op diverse online bedrijfsfoto’s. Moet jij deze als werkgever verwijderen?
Case 2 – LinkedIn profiel
In dit bericht behandelen we case 2, een werknemer gaat uit dienst moet hij dan verplicht zijn LinkedIn profiel aanpassen?
Case 1 – Online wachtwoorden
In dit bericht behandelen we case 1, van wie zijn de online wachtwoorden en van wie is de facebook- of linkedinbedrijfspagina?
Samenwerken = meer kennis
Je ex-medewerker staat nog wel op online bedrijfsfoto’s en wil dit niet meer. Welke rechten heb je als werkgever?