Case 3
Online bedrijfsfoto’s en uit dienst – mogen de foto’s blijven staan?
Hierbij een nieuwe case met een praktijkvoorbeeld (van Linda) en Pascal Hulsegge geeft als advocaat Arbeidsrecht [JPR Advocaten] aan wat er in de wet geregeld is.
Dit keer gaat het over online bedrijfsfoto’s en uit dienst.
C A S E :
Linda:
Dit keer gaat het over online bedrijfsfoto’s en uit dienst.
De afdeling marketing is lekker actief binnen je bedrijf en plaatst regelmatig foto’s van jou en andere medewerkers wanneer jullie aan het werk zijn. Zo kan iedereen online meekijken wat het bedrijf precies doet voor haar klanten. Er worden drie online kanalen gebruikt, Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook worden er regelmatig verhalen gemaakt. De content wordt goed gelezen.
Arbeidsovereenkomst
Dit stond vroeger natuurlijk nog niet in de arbeidsovereenkomst, maar jij vond het goed wanneer ze foto’s van je maakte. Je bent er zelfs trots op en laat het aan je familie zien. Ook zij kunnen nu meekijken wat jij overdag doet.
Je voelt um al aankomen…. een werknemer gaat uit dienst en wil ook dat al zijn of haar foto’s worden verwijderd. Welke rechten heb je dan als werknemer of werkgever?
* * * *
Portretrecht
Pascal:
“Opnieuw een case waarbij het raadzaam is om bij indiensttreding afspraken te maken over het gebruik van foto’s van de werknemer.
De werknemer dient namelijk expliciet toestemming te geven aan de werkgever wil hij gebruik kunnen (blijven) maken van foto’s ook als het dienstverband is geëindigd. Leg de toestemming schriftelijk vast in de arbeidsovereenkomst of in een brief die door werkgever en werknemer wordt getekend zodra er foto’s worden gemaakt die de werkgever wil plaatsen op bijvoorbeeld de website.
Doe je dit niet en heb je aldus geen toestemming van de werknemer om de foto’s te (blijven) gebruiken, dan schendt je als werkgever het portretrecht van de werknemer en riskeer je als werkgever betaling van een schadevergoeding en de verplichting om de betreffende foto’s te verwijderen.”
Een (lastige) case
Oh trouwens, heb jij een (lastige) case, stuur ons een mail en wellicht kunnen we dit ook in een anoniem bericht bespreken. Uiteraard krijg je vooraf de tekst te lezen.
Lees hier onze andere cases
Case 5 – Negatieve reactie op online content
In dit bericht behandelen we case 5, wat doe je wanneer ex medewerkers negatief reageren op je online content.
Case 4 – Verplicht liken en delen
In dit bericht behandelen we case 4, mag je je medewerkers verplichten om je berichten te liken en te delen op de online kanalen?
Case 3 – Online bedrijfsfoto’s
In dit bericht behandelen we case 3, een werknemer gaat uit dienst en hij staat op diverse online bedrijfsfoto’s. Moet jij deze als werkgever verwijderen?
Case 2 – LinkedIn profiel
In dit bericht behandelen we case 2, een werknemer gaat uit dienst moet hij dan verplicht zijn LinkedIn profiel aanpassen?
Case 1 – Online wachtwoorden
In dit bericht behandelen we case 1, van wie zijn de online wachtwoorden en van wie is de facebook- of linkedinbedrijfspagina?
Samenwerken = meer kennis
Je ex-medewerker staat nog wel op online bedrijfsfoto’s en wil dit niet meer. Welke rechten heb je als werkgever?