Case 4
Verplicht liken en delen
Hierbij een nieuwe case met een praktijkvoorbeeld (van Linda) en Pascal Hulsegge geeft als advocaat Arbeidsrecht [JPR Advocaten] aan wat er in de wet geregeld is.
C A S E :
Linda:
Mag je je medewerkers verplichten om online content van je bedrijf te liken en/of te delen op LinkedIn, Facebook, Instagram, etc.
Verplicht liken en delen
Want hoe meer mensen je berichten liken en delen, hoe groter je bereik. Zo werkt dat nu eenmaal op de online kanalen. Maar zijn je medewerkers ook ‘klikvee’, mag je dat van ze verwachten of zelfs verplichten? Persoonlijk vind ik dat medewerkers zich mogen committen aan een stukje marketing, want ze krijgen elke maand ook ‘gewoon’ betaald. En voor mij hoeven ze heus niet elke keer alle te liken en te delen, want qua algoritme werkt niet ook niet helemaal lekker.
Want dan zien ze alleen input van hun bedrijf en verder online weinig. Maar goed er is een middenweg, maar wat zegt de wet hierover?
* * * * *
Instructiebevoegdheid
De werkgever heeft op basis van de wet een instructiebevoegdheid. De werkgever mag een werknemer instructies geven, mits deze vallen binnen de grenzen van de arbeidsovereenkomst. De instructies moeten de goede orde in het bedrijf bevorderen.
Socialmediacode
Een voorbeeld van zo’n instructie is een socialmediacode. Daarin kan de werkgever gedragsregels opnemen waaraan werknemers zich moeten houden op het gebied van social media.
LinkedIn-account
Wanneer het gaat om bv. een zakelijk LinkedIn-account van de werknemer, valt de werknemer onder het gezag van de werkgever.
De werkgever kan in dat geval verlangen van de werknemer dat hij onder werktijd online content liket en/of deelt.
Heeft de werknemer een privé-account, dan is het aan de werknemer zelf om te bepalen of hij gehoor geeft aan de instructies van de werkgever. De werkgever kan in een voorschrift opnemen wat werknemers niet op social media mogen zetten, maar kan geen verplichting opleggen om via een privé-account (in eigen tijd) werkgerelateerde berichten te plaatsen/liken. De werknemer geniet immers het recht op privacy en recht op vrijheid van meningsuiting.i
Een (lastige) case
Oh trouwens, heb jij een (lastige) case, stuur ons een mail en wellicht kunnen we dit ook in een anoniem bericht bespreken. Uiteraard krijg je vooraf de tekst te lezen.
Lees hier onze andere cases
Case 5 – Negatieve reactie op online content
In dit bericht behandelen we case 5, wat doe je wanneer ex medewerkers negatief reageren op je online content.
Case 4 – Verplicht liken en delen
In dit bericht behandelen we case 4, mag je je medewerkers verplichten om je berichten te liken en te delen op de online kanalen?
Case 3 – Online bedrijfsfoto’s
In dit bericht behandelen we case 3, een werknemer gaat uit dienst en hij staat op diverse online bedrijfsfoto’s. Moet jij deze als werkgever verwijderen?
Case 2 – LinkedIn profiel
In dit bericht behandelen we case 2, een werknemer gaat uit dienst moet hij dan verplicht zijn LinkedIn profiel aanpassen?
Case 1 – Online wachtwoorden
In dit bericht behandelen we case 1, van wie zijn de online wachtwoorden en van wie is de facebook- of linkedinbedrijfspagina?
Samenwerken = meer kennis
Je ex-medewerker staat nog wel op online bedrijfsfoto’s en wil dit niet meer. Welke rechten heb je als werkgever?