Case 5
Negatieve reactie op online content
Hierbij een nieuwe case met een praktijkvoorbeeld (van Linda) en Pascal Hulsegge geeft als advocaat Arbeidsrecht [JPR Advocaten] aan wat er in de wet geregeld is.
C A S E :
Linda:
Wat doe je wanneer ex-medewerkers negatief reageren op je online content op LinkedIn, Facebook, Instagram, etc.
Negatieve reacties online content
Een van je medewerkers is met gedoe uit dienst gegaan en is niet blij. Dit weet je en ook lees je dit terug in de commentaren die hij of zij geeft op je online content op de socials. Helaas gebeurt dit regelmatig.
Wat doe je hiermee, of wat kun je en mag je hiermee doen? Wat is er in de wet geregeld? We leggen het weer voor aan Pascal.
* * * * *
Instructiebevoegdheid
Wanneer een ex-werknemer zich negatief uitlaat over de werkgever, heeft de werkgever geen instructiebevoegdheid meer. De arbeidsovereenkomst is immers opgezegd.
Wanneer de werknemer via een vaststellingsovereenkomst afscheid heeft genomen, is meestal de bepaling opgenomen dat de werknemer zich niet negatief zal uitlaten over werkgever.
Kort geding
Als blijkt dat de werknemer deze bepaling schendt, dan staat de werkgever niet met lege handen. Zo kan de werkgever eerst een brief sturen met daarin het verzoek te stoppen deze negatieve informatie te verspreiden. Mocht de ex-werknemer daar geen gehoor aan geven, kan de werkgever een kortgeding starten. Daarin verzoekt de werkgever om de vaststellingsovereenkomst na te komen in combinatie met een dwangsom.
Vaststellingsovereenkomst
Is er geen sprake van een vaststellingsovereenkomst, dan kan de werkgever alsnog een verzoek doen tot het verwijderen van de negatieve informatie en plaatsen van een rectificatie. Ook in die situatie kan de werkgever naar de kortgedingrechter stappen als er geen gehoor aan het verzoek wordt gegeven.
Een (lastige) case
Oh trouwens, heb jij een (lastige) case, stuur ons een mail en wellicht kunnen we dit ook in een anoniem bericht bespreken. Uiteraard krijg je vooraf de tekst te lezen.
Lees hier onze andere cases
Case 5 – Negatieve reactie op online content
In dit bericht behandelen we case 5, wat doe je wanneer ex medewerkers negatief reageren op je online content.
Case 4 – Verplicht liken en delen
In dit bericht behandelen we case 4, mag je je medewerkers verplichten om je berichten te liken en te delen op de online kanalen?
Case 3 – Online bedrijfsfoto’s
In dit bericht behandelen we case 3, een werknemer gaat uit dienst en hij staat op diverse online bedrijfsfoto’s. Moet jij deze als werkgever verwijderen?
Case 2 – LinkedIn profiel
In dit bericht behandelen we case 2, een werknemer gaat uit dienst moet hij dan verplicht zijn LinkedIn profiel aanpassen?
Case 1 – Online wachtwoorden
In dit bericht behandelen we case 1, van wie zijn de online wachtwoorden en van wie is de facebook- of linkedinbedrijfspagina?
Samenwerken = meer kennis
Je ex-medewerker staat nog wel op online bedrijfsfoto’s en wil dit niet meer. Welke rechten heb je als werkgever?